Sunday 30 November 2014

RAWATAN KECEMASAN ( T.O.T.A.P.S )

assalamualaikum...

entry sebelum adalah berkaitan rawatan kecemasan R.I.C.E yang boleh di gunakan dalam sukan.

T.O.T.A.P.S plak boleh di gunakan di dalam sukan dan juga kemalangan di luar. sebaga rakyat malaysia yang prihatin apabila berlaku kemalangan kita perlu membantu semampu kita untuk menyelamatkan mangsa kemalangan.

jangan berhenti ambil gambar dan post di facebook sudah lah :D

T.O.T.A.P.S adalah ringkasan bagi Talk, Observe, Touch, Active movement, Passive movement, Skill

T = Talk (Bercakap)Bercakap dengan mangsa yang mengalami kecederaan.Bolehkah mangsa itu bercakap? Tanya mangsa ; Tujuannya mengetahui serba sedikit latar belakang kemalangan dan keadaan mangsa seperti : Di mana bahagian yg sakit / tempat tercedera? ..... peringkat kesakitan ! Bagaimana dengan penglihatan (kabur atau Jelas)? ..... boleh dengar atau tidak


jika mangsa tidak sedarkan diri hubungi hospital dengan kadar segera.

O = Observe (Melihat Keadaan)Lihat, perhatikan dan periksa tempat kecederaan dan keadaan mangsa seperti di bahagian kepala dan kulit (lebam, bengkak atau pendarahan) , perubahan suhu badan serta pernafasan dan denyutan nadi (nomal atau tidak). Perhatikan dan pastikankan darjah kecederaan mangsa



T = Touch (Sentuh)
Sentuh bahagian yang cedera dengan perlahan dan berhati-hati. Periksa sebarang bengkak atau defomiti yang dialami anggota badan yang terlibat . Beritahu dulu mangsa sebelum memeriksa dan menyentuh bahagian tercedera, ini mengelakkan mangsa terkejut dengan sentuhan tersebut.

A = Active Movement (Pergerakan Aktif)Arahkan dan minta mangsa supaya menggerakkan anggota badan yg cedera seperti tangan, kaki dan kepala; tujuannya mengesan tahap kecederaan. Mangsa akan melakukan pergerakan sendiri secara aktif tanpa bantuan individu lain. Sekiranya mangsa rasa sakit, rujuk kepada pakar perubatan dgn segera

P = Passive Movement (Pergerakan Pasif)Bantu seandainya mangsa tersebut tidak dapat menggerakkan bahagian anggotanya sendiri. Beritahu mangsa tersebut bahawa kita hendak membantunya untuk menggerakkan anggotanya. Bantu mengerakkan bahagian yang cedera secara perlahan-lahan ; tujuan untuk memeriksa/menentukan tahap kecederaan/kesakitan yg diialami. Regangkan otot dan benarkan bermain semula jika pasti kecederaan tidak serius

S = Skill (Kemahiran)
Arahkan mangsa melakukan pergerakan asas seperti berdiri, berjalan, berlari dan melompat sambil melakukan kemahiran permainan yg mudah untuk memastikan tahap kecederaan yg dialami. Jika berasa sakit, bawa mangsa ke hospital atau klinik untuk mendapatkan rawatan doktor atau paramedik. Jika tiada tanda berlakunya kecederaan yg khusus, benarkan mangsa meneruskan aktiviti.

di harap kan sedikit ilmu ini akan membantu mangsa yang dalam keadaan kritikal. jika tidak yakin terus hubungi hospital atau pihak yang pakar.

SELAMAT BERAMAL :D

No comments:

Post a Comment